FAQ – Tips & Trix

Termer & förkortningar

Ljud och högtalartermer som kan vara bra att känna till för den som vill lära sej mer från grunden.
Bra grundkunskap brukar ge ett bättre slutresultat.

Parametrar (Small Thiele)

Det kan vara bra att känna till vad de vanligaste termerna i högtalarsammanhang betyder:

  • Fs = Resonansfrekvens i Hz
  • Qts = Högtalarens totala Q-värde
  • Vas = Ekvivalent luftvolym. Luftvolym som har samma akustiska tröghet som högtalarens upphängning
  • SPL = ljudtryck i dB (sound pressure level)
  • X-max = Talspolens överhäng (inte slaglängd)
  • RMS = Medeleffekt för växelström
  • F3 = approximativ undre gränsfrekvens för basreflexlådor i Hz. Ofta kallad F-3 dB punkt = den punkt där effekten sjunkit till hälften.
  • Fc = Lådans resonansfrekvens i Hz
  • Qms = Högtalarens mekaniska Q-värde
  • Qes = Högtalarens elektriska Q-värde
  • Sd = Högtalarens effektiva konarea
  • Vb = Lådans nettovolym
  • Sens. = Högtalarens känslighet i dB vid 1Watt 1 mtr
  • Re = Högtalarens likströmsresistans i Ω
  • Mms = Rörlig massa
  • Lbm = Talspolens induktans
SPL/SQL/SQ/PA

Något som har kommit att bli väldigt populärt är dessa termer SQ/SQL/SPL/PA men vad betyder det?

Tänker inte göra en fördjupning inom detta då det alltid skapar frågetecken och diskussioner.

SQ = Sound Quality (rent, klart ljud med bred stereobild och linjäritet i hela registret)
SPL= Sound Pressure Level (Bas, bas, bas med endast en avsikt.. att spela så högt som möjligt, oftast under mycket begränsad tid)
SQL= 50/50 SPL/SQ (Rent, klart ljud med bra linjäritet men vid rejält höga nivåer)

Sen finns även en kategori som kallas PA och har flera definitioner typ Proffessional Audio, Public Adress. Men gemensamt är att högtalarna ligger i ett högt frekvensomfång för att låta högt och långt, dock är det inte mycket bas. PA känns lätt igen på de stora horndiskanterna. Ofta kallas dessa Horn och Middar för SPL-högtalare vilket kan diskuteras då de oftast inte går under 100Hz och har inte någon större inverkan på ljudtrycket.

Filter HP/LP/BP

Här är ytterligare några som är bra att känna till:

  • dB = Decibell som är enheten för att mäta en signals styrka i förhållande till en referensnivå, används både till elektriska signaler och till att mäta ljudtryck.
  • HP = Högpassfilter är ett filter som oftast används till mindre högtalare som diskanter och mellan register eftersom de inte tål att få bastoner utan måste användas med ett filter som endast släpper igenom de höga frekvenserna. Genom att använda HP filter så ökas effekt tåligheten på högtalarna.
  • LP = Lågpassfilter är ett filter som oftast används till basar som ser till att bara de låga frekvenserna kan passera till basen.
  • BP = Bandpassfilter är en kombination av HP och LP filter som oftast används till midbasar.
  • Ordning eller branthet = Effektiviteten på delningsfiltret dvs. hur brant det delar. Detta kan man ange på två sätt, antingen genom dB/Oktav eller helt enkelt efter hur det är uppbyggt. Det enklaste filtret, 1:a ordningens filter eller 6 dB/oktav, 2:a ordningens filter eller 12 dB/oktav osv…

Bygga ljud?

Ja det säger många, men oftast så byggs kanske lådor o dörrsidor mm, resultatet brukar oftast bli ljud. Hur går man tillväga för att lyckas med bygget?

Planering!

1. Innan man köper sin anläggning bör man rita upp systemet på ett papper och för att se om det verkligen kommer att fungera tillsammans. Man bör även kontrollera att alla sakerna verkligen får plats på de ställen man tänkt placera dom.

2. Om man placerar bashögtalare i ryggstödet eller i hatthyllan sk. OpenAir så måste de monteras så att inte luften bakom inte kommer i kontakt med luften framför basen. De måste också sitta fast på en kraftig skiva som sitter ordentligt fäst i bilen så att själva högtalaren inte kan röra sej. Endast membranet ska röra sig! Det är Alltid bättre att satsa på en baslåda!

3. När man placerar basar i hatthyllan eller i ryggstödet så måste övriga högtalare i samma utrymme placeras i låda eller annat från basen avskilt utrymme. Detta för att de inte ska gå sönder/påverkas av trycket från basen.

4. Delningsfrekvens om basen sitter i hatthyllan eller i ryggstödet bör vara mellan 120-180 Hz för att inte låta burkigt. Subsonicfilter är också att rekomendera.

5. Det enklaste sättet att få ett bra ljud med ljup och bra tryck är att satsa på baslåda. Bäst resultat får du om om man bygger en låda anpassad för bilen och din musik. Delningsfrekvens för baslådor bör ligga mellan 40-120 HZ. En baslåda spelar djupare än OpenAir.

6. Framhögtalarna är de viktigaste i din anläggning och är viktigare än högtalarna bak. Man vänder inte baken mot sin favoritartist eller hur? Man vill väl vara framför? Mellanregister och diskanter ska placeras så högt som möjligt fram i bilen, detta för att man inte ska få uppfattningen att man sitter ovanför sin favoritartist.

7. Det är mycket viktigt att högtalarna sitter fast riktigt ordentligt. Se till att själva ramen på högtalaren är stumt monterad. Kontrollera även själva infästningen där högtalaren ska monteras. Förstärk med MDF eller liknande för bästa resultat. Skruva Aldrig bara i bilens klädsel eller dörrsida!

8. Vid montering i dörrar så bör du noga kontrollera att det går att öppna och stänga fönsterna utan problem. Kolla också så att högtalaren inte spelar rakt in i sätet. Den hörs mycket dåligt då.

9. Använd alltid kabelskydd mellan dörr och dörrstolpe annars blir det snart kortslutning när kablarna skavs av. Även rätt kabelskor är viktigt för att inga kablar ska lossna.

10. Dra alla kablar i tröskelsidorna annars kan de lätt bli skadade och söndertrampade om de bara ligger under mattan.

11. När det gäller slutstegsmontering se avsnitt ”Hur monterar jag slutsteg/förstärkare i min bil?” Är du osäker på något så kan du alltid fråga oss!

Bästa högtalarelementet?

Den frågan har lika många bra svar som det finns tillverkare. Det hade varit
enkelt om det hade funnits högtalare och basar som var bäst, men tyvärr så finns det inte.

Det finns massvis av bra högtalare som är bra för olika ändamål, men det finns också lika många som inte ens borde ha tillverkats.

Högtalaren och basar som klarar allt existerar inte. för att tillmötesgå kundernas alla olika krav och önskemål så
gör tillverkarna flera olika serier med olika specifikationer och ändamål.

Vi finns här för att hjälpa dig som kund att hitta just de som passar dina krav och önskemål.

Hellre en bas i bilen än tio åt skogen!
(kvalitet ÄR bättre än mängd)

Stora feta högtalare och basar med massor av watt ger inte det bästa ljudet, tvärtom så är det oftast den lilla kvalitets högtalaren med de mer realistiska specifikationerna som spelar flera gånger bättre.

Högtalarna och basarna kommer ALDRIG att låta bättre än systemets svagaste länk!
(försök att hålla en jämn kvalitetsnivå igenom hela bygget)

Hjärtat i ljudsystemet?

Huvudenheten – Hjärtat i ljudsystemet

Att investera i en bra huvudenhet behöver inte vara så dyrt men det är viktigt att den är avsedd för det den ska användas till, huvudenheten är den viktigaste delen. Det är ju i den som ljudet börjar och som i första steget bestämmer hur det kommer att låta.
Tänk på att: Ljudet kan ALDRIG bli bättre än systemets svagaste länk.

Innan man köper sin huvudenhet så bör man fundera lite på vad man vill ha ut av den och hur den ska anslutas till övriga produkter typ.

  • Den ska endast driva 4st högtalare med inbyggd effekt.
  • Den ska driva 4st högtalare med inbyggd effekt och en bas via slutsteg.
  • Den ska driva 4st högtalare och bas via slutsteg.
  • Har spelaren en eller flera lågnivåutgångar har du möjligheten att enkelt bygga vidare med en separat förstärkare för mer muskler. Det är stor (mycket stor) skillnad på ljudkvalitén som levererar via lågnivåutgången från olika fabrikat och modeller.

Många bilar har redan originalmonterade multimedia-enheter som inte är utbytbara.
Men självklart finns ett antal olika lösningar för att förbättra och utöka din ljudanläggning.

  • Hög / lågnivåomvandlare (PAC LP7-2)
  • LOC moduler (JL Audio LOC22, eller Phoenix Gold ZLOC)
  • Slutsteg som klarar högnivå via RCA med Signal-Sens eller DC-offset
  • DSP finns flertalet varianter
  • FiX moduler (rensar och korrigerar signalen innan DSP)
  • Systemslutsteg med integrerad DSP + FiX

Olika bilar kräver olika lösningar, självklart avgör även vad det är du vill lägga till.

Vill du bara utöka med en bas är det oftast tillräckligt att välja ett bra steg med bra ingångar för just ditt system. Vill man utöka med flera förstärkare kan DSP-lösning vara att föredra.

Baslåda

Hur bygger man baslådor?

Räkna lådvolym

Vill du veta hur många liter din låda är på? Då har vi ett mycket enkelt program här: öppnas i nytt fönster Skriv invändiga mått om du vill ha exakt volym. Om du inte vet högtalarens parametrar eller vad lådvolymen ska vara så kan du prova följande lådor: Här är en ”medelvolym” på baslådorna en (1 st) högtalare:

  • 8″ högtalare, 21 liters låda, 7 cm portdiameter 18 cm längd
  • 10″ högtalare, 30 liters låda, 7 cm portdiameter 12 cm längd
  • 12″ högtalare, 55 liters låda, 10 cm portdiameter 25 cm längd
  • 15″ högtalare, 130 liters låda, 2 x 10 cm portdiameter 18 cm längd

Har du två (2 st) högtalare så dubblar du antalet liter och rör. Tänk på att det är MYCKET lätt att spela sönder en högtalare som monteras i en felaktig låda! Behöver du hjälp så kontakta oss.

Bästa baslådan?

Den här frågan får vi ofta. Hade vi svaret på den så hade vi bara behövt ha en baslåda i sortimentet.
Men så är det tyvärr inte! För att komma en bit på vägen till en bra baslåda måste man veta följande saker:

Vad är det för bas/basar du har. (mycket stor skillnad på lådan mellan olika basar)
Välj basar där det erbjuds recept/parametrar på lådvolymer från leverantören.
En seriös leverantör har alltid provat ut det bästa för sina egna basar!

Vilken bil du ska sätta baslådan i?
(skiljer ca 30% på litervolymen mellan en liten Golf och en V70)

Vilket ändamål ska du ha den till? (spela högt, fint mm.)
Sedan kan man göra en avstämning i bilen för att optimera resultatet.
Vi blandar dataprogram med erfarenhet för att få fram bra lådor.

Bygga baslåda?

Bygga egna baslådor.

Att bygga sin egen baslåda brukar oftast bli ett bättre resultat än färdiga.

Detta beror på att man kan ta hänsyn till bilens form, bas modell och musik stilar.

När du köper basar av oss kan vi alltid hjälpa dej med en baslåderitning.

Här följer några enkla byggtips för ett bättre resultat:

1) Välj ett lämpligt material typ spånplatta eller MDF med minst 19 mm tjocklek.
    MDF är hårdare men också dyrare än spånplatta.
    MDF måste även förborras men brukar ge det bästa resultatet.
    Använd inte plywood eftersom detta material kan ge resonanseffekter.

2) Samtliga fogar skruvas och limmas med trälim avsett för kallt ute klimat.
    Eftersom lådan måste vara helt tät bör man vara generös med lim.
    Basreflexportar, kabelgenomgångar och högtalarelement tätas med exempelvis silikon.

3) Ett bra sätt att förbättra ljudet är att förse lådans insida med stag mellan parallella 
    väggar.
    Man kan även skruva/limma träribbor på väggarnas insidor för att styva upp dessa.
    Speciellt viktigt vid stora lådor.
    Kom dock ihåg att öka lådans storlek med motsvarandevolym.
    Provknacka på lådan innan element etc har monterats.
    Det skall låta stumt och absolut inte resonant eller ihåligt.

4) Dämpull gör att högtalaren upplever lådan som större än den i verkligheten är.
    Små slutna lådor kan fyllas med ganska mycket ull vilket motverkar resonansljud och ger
    en aning bättre lågbasegenskaper.
    Större slutna lådor behöver vanligen endast ett lager dämpull på varje innervägg för
    resonansdämpning.
    Experimentera gärna med olika mycket dämpning eftersom slutna lådor är ganska
    okritiska vad gäller volym.
    Portade lådor bör endast dämpas sparsamt, t.ex den ena av varje par parallella väggar
   eftersom lådvolymen här är mera kritisk än vid slutna lådor.

5) Använd aerodynamiska trattar på basreflexrör för att undvika blåsljud i portarna.
    Se till att portöppningen inne i lådan har ett minimiavstånd till lådväggen som motsvarar
    portens diameter.

    Om basreflexröret är för långt för att få plats i lådan måste det vinklas.
    För att vinkla röret 90 grader kapar man lämpligen röret på 2 ställen och limmar samman
    bitarna så man får två 45-gradersböjar.
    Detta ger en mjukare böj än om röret direkt vinklas 90 grader vilket kan ge turbulens.
    Limma med t.ex. monteringslim eller smältlim som finns i bygghandeln.

6) Element och portar bör monteras på samma sida på baffeln för att undvika stående vågor.

Vi bygger även lådan till dig på måttbeställning!

Subwoofer Box Calculator

Här har du ett program/sida för att beräkna baslådor.

Jämför alltid resultaten med leverantörens rekommendationer, skiljer det mycket så är det något som inte stämmer.

Vi ansvarar inte för innehållet i följande länkar. Vi friskriver oss även om användandet av mjukvaror uppdateringar och allt som kan uppstå vid användandet av dessa.

Koppla högtalare

Hur ska högtalarna/basarna kopplas?

Koppla in ett eller flera element (högtalare)

Hur ska man koppla?

Väldigt ofta får vi ta emot frågor via mail och telefonsamtal om hur man ska ansluta sina basar/högtalare.

Samma princip gäller även för högtalare när man kopplar ihop flera i typ planka/dörr.

Viktigt är att totala ohmtalet inte understiger vad slutsteget klarar!

I nedanstående exempel utgår vi från element med ”enkel” talspole på 4 ohm och ett 100 watts slutsteg:

Koppla dubbla talspolar

Hur kopplar man element med dubbla talspolar?

En högtalare med dubbla talspolar har en spole lindad utanpå den andra och har därför fyra anslutningar. Två minus, två plus.
Detta gör att man kan koppla högtalarna på flera olika sätt beroende på det slutsteg man har.

Koppla ALDRIG en spole per kanal till ett stereoslutsteg eller ett slutsteg till varje spole.
Resultatet blir brända talspolar och även trasiga slutsteg!
Båda talspolarna måste kopplas in, serie eller parallellt, så köp ett slutsteg som verkligen klarar detta!

I våra exempel har vi använt element med dubbla talspolar och som har en impedans på 4 ohm i varje spole.
Det finns även element med andra impedanser. Är det 2 ohms spolar och då halveras alla värden i skisserna.

I nedanstående exempel basar med dubbla talspolar på 4 ohm vardera:

Slutsteg / Förstärkare

Källan till effekten

Välja slutsteg?

Hur väljer man slutsteg till sitt projekt?

När man ska matcha slutsteget till högtalaren effektmässigt så skall man alltid utgå ifrån RMS Watt angivelsen på så väl högtalaren som slutsteget.
Om man använder sig av MAX/Peak Watt så finns det risk att högtalaren går sönder.

Till exempel: Om dina högtalare klarar av 50 Watts RMS vardera, och du väljer en förstärkare som levererar 100 watt RMS per kanal, kommer du förmodligen att ge för mycket effekt till talspolen och den kommer inte kunna hantera den. Detta kan orsaka att talspolen brinner.

Angivelsen RMS är med andra ord den effekt högtalaren klarar av maximalt att hantera kontinuerligt under en längre tid och inte vad som krävs för att driva högtalaren. En högtalare kan låta bra med mycket mindre effekt och resultatet av hur en högtalare låter och hur mycket är ett resultat av andra faktorer än effekt åtgången (som ex. så har installationen av högtalaren större
betydelse ).

Hur mycket effekt måste man minst ha?
En bra regel är minst ha ca 30 % av RMS Watts angivelsen på högtalaren.

För att kunna göra matcha korrekt bör man använda samma tillverkare på element som slutsteg.

Sedan har vi faktorer som OHM-tal, antal kanaler som måste in i valet.

Något viktigt som de flesta totalt missar är hur mycket ström finns tillgängligt i bilen!!

Självklart så hjälper vi dej med bästa valet!

Hur monterar jag slutsteg/förstärkare i min bil?

Hur monterar man slutsteg/förstärkare i bilen? Läs alltid bruksanvisningen innan inkoppling sker. När du köper slutsteg av oss så kan du få lite goda råd i samband med inkoppling. Här följer några allmänna tips vid slutstegsinstallation.

  • Välj en monteringsplats som erbjuder god luftväxling.
  • Slutsteg bör inte monteras intill någon av bilens egna elektriska komponenter såsom elektroniska antenner, styrboxar, bensinpump etc och i synnerhet inte nära tändningselektronik.
  • Undvik att montera slutsteget hängande upp-och-ner eftersom kylflänsarnas värmeavledning då försämras. Kontrollera också att monteringsplatsen är väl skyddad från fukt.
  • Skruva inte fast slutsteget direkt i bilens chassi. Använd gärna en isolerande platta av t.ex. MDF eller liknande som underlag för monteringen.
  • Du kan även montera det på din baslåda, se då till att baslådan är riktigt stabil så att den inte vibrerar för mycket.

Använd kablage av god kvalitet för ström såväl som signal. Se tabellen för dimensionering av kabelarean i avsnittet ”Hur tjocka ska kablarna vara?”. Ta bort batteriets minuskabel innan elektrisk installation påbörjas. Kom ihåg att avsäkra pluskablen vid batteriet. Se säkringstabell i avsnittet ”Vilken säkring ska jag ha?”.

  • Använd gummigenomföringar om kabel dras genom torpedvägg eller annan plåt.
  • Ordentlig jordanslutning är utomordentligt viktigt både för störningsfri ljudåtergivning såväl som problemfri funktion. Skrapa plåtrent där kabelskon skall fästas.
  • Använd en och samma jordpunkt för alla förstärkare vid flerförstärkarinstallation. Tänk på att en dålig jord resulterar oftast i en trasig huvudenhet!

För högtalaranslutningar rekommenderas 1.5 – 4 mm² till subwoofers och 0.75 – 2,5 mm² till sidohögtalare. Var noga med polarisationen (+ till + och – till -) annars försämras stereoperspektiv och basåtergivning dramatiskt.

FRISKT KOPPLAT HÄLFTEN BRUNNET! (känt ordspråk)

Är du osäker så kontakta oss. (det blir billigare)

Felsökning / Störningar

Friskt kopplat hälften brunnet!!

Ljudet minskar i nivå (Fadar)

Fråga: Min huvudenhet verkar tappa orken efter en stunds spelande, är den sönder? Svar: Nej den är inte sönder, Kenwood samt flera tillverkare har på sina senare huvudenheter byggt in flertalet skydd mot felkopplingar, kortslutningar, överhettningar mm. Det finns flera orsaker till att din huvudenhet sänker ljudet.

  • Den sitter väldigt tajt monterad, den får inte ordentligt med kylning och blir därför överhettad.
  • Högtalare som kräver för hög effekt används direkt på stereon. Använd högtalare med hög känslighet som är anpassade för att drivas av en huvudenhet. (inte 2-300watts prylar)
  • Lågt ohm tal (låg impedans), huvudenheten är anpassad för 4-8 ohms högtalare. Flertalet bilar idag har både 1 och 2 ohms högtalare orginal vilket inte går att driva på en eftermarknads huvudenhet. Vanliga bilar är Ford, Saab.
  • Ett annat problem är även när högtalarna uppgraderas eller att man lägger på en extra diskant varpå ohm talet (impedansen) blir fel.

Lyser PROTECT (gäller Kenwood) i displayen? Då är det kortslutning någonstans. läs vidare under Protect

Felsöka slutsteg/förstärkare

Mitt slutsteg funkar inte, vad ska jag göra?
Hur felsöker man?

Läs alltid bruksanvisningen!

När du köper slutsteg av oss så kan du få lite goda råd i samband med inkoppling.

1) Startar steget men inte låter (lampan lyser grönt), troligtvis så fungerar det, så kolla signalkablar samt spelare. Lyser lampan rött så har slutsteget gått in i protection läge. Det varierar lite hur skyddskretsen fungerar mellan de olika fabrikaten. Kolla din bruksanvisning.

2) Mät med en multimeter eller testmejsel att det finns minst 12 volt på skruvplintarna vid steget(+ kabeln och Remoten mot jord) när det är påslaget. Finns det inte det så är det troligtvis fel i strömförsörjningen till steget. Kontrollera säkring och jordpunkt. Saknas remote signal från huvudenheten? Kontrollmät direkt vid huvudenheten.

3) Lyser protectlampan, koppla bort alla högtalare, signalkablar och bryt strömmen och starta igen. Är den då släckt är steget troligtvis helt. Är den fortfarande tänd är steget troligtvis trasigt.

4) Är det onormalt höga störningar så koppla bort RCA och mät jorden i signalkablarna mot spelaren i förhållande till bilens chassie. Ska vara ca 0 ohm annars är det signaljordavbrott i huvudenheten.
Detta är ganska vanligt fel som inträffar när jorden till steget är för dålig.
Mäter det rätt, ta bort en högtalare i taget och lyssna. Försvinner störningen då så är det en högtalarkabel som ligger mot plåten.

5) Händer det ingenting när steget ska starta är det troligtvis problem med strömförsörjningen till steget i bilen eller så saknas remoteströmmen. Mät med voltmätare att alla spänningar och jordar finns.

Detta sparar dej både tid och pengar, det är mycket ovanligt att slutsteg inte fungerar vid leverans.

Läs även igenom avsnittet ”Hur monterar jag slutsteg/förstärkare i min bil?

Funkar det fortfarande inte så kontakta oss.

Störningar 1 (Slutsteg)

Generator vin, spårljud, med slutsteg monterat, vad ska jag göra?
Hur felsöker man?

Läs alltid bruksanvisningen!

När du köper stereoprodukter av oss så kan du få lite goda råd i samband med inkoppling.

Ett litet förord till detta schema:

  • Vi utgår ifrån att du har ett slutsteg monterat som driver högtalarna/basarna
  • Vi utgår ifrån att du har en bra huvudenhet med minst 2 volt på lågnivån
  • Alla kablage är rätt dimensionerade efter produkterna som monterats
  • Alla Gain/Level kontroller är rätt justerade!

1) Vi börjar med att ta reda på var ifrån störningen kommer.

  • Med stereon avstängd! Koppla ur lågnivåkablen vid ditt slutsteg, se till att kontakterna inte under några omständigheter går i mot något som kan leda ström eller jord då detta kan bränna din signal jord i huvudenheten!
  • Starta sedan stereon och kontrollera om störningarna finns kvar.
  • Finns störningar så kommer dessa ifån slutsteget , gå vidare till nr:5
  • Är störningarna borta så gå vidare till nr: 2. 

2) Vi kontrollerar om det är mellan Huvudenheten och Slutsteget.

  • Med stereon avstängd! Koppla tillbaka lågnivåkablen vid ditt slutsteg, ta sedan bort lågnivåkablen bakom din huvudenhet men se till att kontakterna inte under några omständigheter går i mot något som kan leda ström eller jord då detta kan bränna din signal jord i slutstegen!
  • Starta sedan stereon och kontrollera om störningarna finns kvar.
  • Finns störningar så kommer dessa ifån kablarna mellan huvudenhet och slutsteg, gå vidare till nr:6
  • Är störningarna borta så gå vidare till nr: 3.

3) Störningarna kommer från huvudenheten.

  • Koppla tillbaka lågnivåkablen med stereon avstängd!
  • Starta sedan stereon, finns störningarna kvar? Ta en bit kabel och jorda mellan stereon chassie och skärmen/jorden på din lågnivåkabel (den yttre ringen)
    Minskar störningarna nu?
  • Ja, de är nästan borta nu. Grattis du har lyckat bränna din signal jord i huvudenheten! Läs vidare på nr7
  • Nej, ingen skillnad. Gå vidare till nr:4.

4)

  • Kontrollera jord och strömförsörjningen (2st + kablar) till huvudenheten.
  • Fortfarande störningar? Prova att koppla ur iso kopplingsstycket till högtalarna (det med 8st kablar i), försvinner det då så ska du kontrollera om det finns en kortslutning vid eller på väg till någon av högtalarna.
  • Hjälper ingenting? Då är felet i själva huvudenheten.

5)

  • Kontrollera jord och strömförsörjning på ditt/dina slutsteg samt läs igenom : ”FELSÖKA SLUTSTEG” och även ”MONTERA SLUTSTEG”

6)

  • Kontrollera att lågnivåkablarna inte har kontakt med jord eller har en kortslutning goenom att ohm mätning. Mätningen genomförs med kablen bortkopplad både vid slutsteg och huvudenhet.
  • Vanliga fel är att: kablen är sönderskavd någon stans på vägen, RCA kontakten har lossnat lite från kablen eller att man lyckat dra en skruv till typ tröskellisten genom kablen.

7)

  • Bränd signal jord! Det absolut vanligaste problemet. Detta uppkommer av dålig jord (vanligtvis vid slutsteg) eller en kortslutning av lågnivåkablen (kopplat med stereon påslagen).
  • Många bränner sin huvudenhet redan vid montering innan de ens slagit på stereon.
  • Ganska vanligt förekommande i båtar, husvagnar mm. där man inte har en kaross som jordpunkt.

    Man måste se till att slutsteget har bra jord INNAN man sätter i säkringen till strömmatningen!!
  • Huvudenheten kan själv bränna sin signaljord om den har för dålig jord samt även slutstegets signaljord. Detta uppstår framförallt på de kraftigare huvudenheterna samt ganska vanligt på multimedia/Navigationsenheter då de drar mycket ström.

Summa sumarium: Bränd signaljord = Dålig jord, kortslutning, slarvig montering!

En lite bra att veta:

  • Högtalare med lösa/separata delningsfilter kan generera störningar om de placeras i närheten av databoxar och elcentraler. Filter som innehåller spolar med metall kärna är oftast ganska känsliga för detta. Prova att flytta delningsfilterna. ABS box samt kupé fläktmotorn har en förmåga att störa dessa filter. Det kan till och med höras störningar UTAN att stereon är påslagen!

Funkar det fortfarande inte så kontakta oss.

Störningar 2 (Huvudenhet)

Generator vin, störningar utan slutsteg monterat, vad ska jag göra?
Hur felsöker man?

Läs alltid bruksanvisningen!

När du köper stereoprodukter av oss så kan du få lite goda råd i samband med inkoppling.

Ett litet förord till detta schema:

  • Vi utgår ifrån att du har en bra huvudenhet som är rätt kopplad
  • Alla kablage mm. är rätt kopplade
  • Alla klablage är av godkänd kvalitet (OFC)
  • Alla högtalare är rätt installerade/kopplade

1) Vi börjar med att ta reda på var ifrån störningen kommer.

  • Justera Fade kontrollen mellan fram och bak och Balans kontrollen mellan vänster och höger för att lokalisera störningen. 
  • Finns störningar på alla högtalare? Gå vidare till nr:2
  • Är störningarna på en eller ett par högtalare så gå vidare till nr: 3. 
  • Finns störningarna även vid avslagen stereo? Gå vidare till nr:4.

 2)

  • Kontrollera jord och strömförsörjningen (2st + kablar) till huvudenheten.
  • Fortfarande störningar? Kontrollera att inga högtalare eller kablar ligger mot jord genom att ohm mäta vid iso kopplingsstycket till högtalarna (det med 8st kablar i), mät med kopplingsstycket bortkopplat mot chassiet/jord. Inget värde får uppmätas! Annars åtgärda problemet.
  • Mät ohm talet på högtalarna vid iso kopplingsstycket, högtalarna sitter parvis. Värdet ska vara 4-8 ohm. Om inte? Åtgärda problemet.
  • Hjälper ingenting? Se då nr:5. 

3) Mät upp och kontrollera högtalarna.

  • Kontrollera att inga högtalare eller kablar ligger mot jord genom att ohm mäta vid iso kopplingsstycket till högtalarna (det med 8st kablar i), mät med kopplingsstycket bortkopplat mot chassiet/jord. Inget värde får uppmätas! Annars åtgärda problemet.
  • Mät ohm talet på högtalarna vid iso kopplingsstycket, högtalarna sitter parvis. Värdet ska vara 4-8 ohm. Om inte? Åtgärda problemet.
  • Finns inga mätbara problem men problemet med störningar kvarstår? Se då nr:4.

4)

  • Högtalare med lösa/separata delningsfilter kan generera störningar om de placeras i närheten av databoxar och elcentraler. Filter som innehåller spolar med metall kärna är oftast ganska känsliga för detta. Prova att flytta delningsfilterna. ABS box samt kupé fläktmotorn har en förmåga att störa dessa filter. Det kan till och med höras störningar UTAN att stereon är påslagen!
  • Är inga separata filter installerade och felet kvarstår? Se nr:5.

5)

  • Troligtvis så är huvudenheten trasig! 
     
    Funkar det fortfarande inte så kontakta oss.
"Protect" blinkar/lyser i displayen på huvudenheten

Fråga: Min Kenwood huvudenhet har slutat att fungera det bara lyser (blinkar) ”PROTECT” i displayen, den är helt ny monterad, har den gått sönder eller vad ska jag göra?

Svar: Den har INTE gått sönder, den gör bara vad den ska göra om den hittar ett eller flera fel mellan huvudenheten och högtalarna.

Fotnot: Ganska ofta får vi in kunder i butiken som ska ha en ny huvudenhet för att deras gamla har gått sönder, när de då monterar sin nya Kenwood kommer meddelandet ”PROTECT” ganska snabbt upp i displayen varpå kunden ringer och tror att den har gått sönder. Snabbt kan man konstatera att felet ligger i bilen som brände sönder kundens gammla stereo och kunde även ha förstört den nya maskinen om den inte hade varit utrustad med denna skyddskrets. En av anledningarna till att man köper en ny huvudenhet är just att den gamla har gått sönder, så det kan vara bra att ta reda på varför eller vad som hände den gamla.

Kenwood´s huvudenheter har en skyddskrets som skyddar mot följande:

  • Kortslutning i kablarna
  • Kortslutning i högtalarna
  • Kortslutning mot jord
  • Fel Ohm tal (4-8 Ohm tillåtet)

Gör följande för att åtgärda problemet:

  • Koppla bort ISO kopplingsstycket för högtalarna (det med alla 8 kablarna i)
  • Tryck på ”Reset” för att nollställa huvudenheten, fungerar den nu (förutom ljudet) så ligger troligtvis felet i kablarna eller högtalarna.
  • Kontrollera alla kablar bakom huvudenheten (den är i metall och strömförande) så att inga ligger oisolerade och kan komma i kontakt med något eller varandra.
  • För att hitta vilken högtalare eller kabel som krånglar så använder du en multimeter.
  • Ohm mät alla kablar i BILENS kopplingsstycke mot jord, inget värde får uppmätas. Får du utslag så måste det åtgärdas! Enklast är att koppla bort den högtalaren som ger utslag och kontrollera anslutningarna, mät sedan utan att koppla dit högtalaren. Har du fortfarande utslag så är kortslutningen i kablarna mellan huvudenheten och högtalaren.
  • Ohm mät alla kablar i BILENS kopplingsstycke parvis, dvs Vänster fram, höger fram osv. Du ska ha ett värde på 4-8 Ohm, är det lägre så måste det åtgärdas!

När allt är kontrollerat tryck på ”Reset” och montera tillbaks huvudenheten,

Kalkylatorer

Lite olika ”Bra att ha” konverterare och kalylatorer. De öppnas i nytt fönster/flik.

Fri Frakt

På order över 2500kr*

Alltid Support

Före och efter köp

Säkra Betalningar

Via Nets

Fysik Butik & Montering

Jönköping

För att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats använder vi cookies
Läs vår cookie policy

Logga In

Konto skapas valfritt i kassan